تصور کنید که به مکان جدیدی بروید، جایی که شما به آن زبان صحبت نمی‌کنید. اما با زدن انگشت خود روی برنامه تلفن هوشمند، می‌توانید فوراً راه خود را در اطراف یکی از شهرهای هوشمند برتر جهان با سهولت کامل از لحظه ورود تا لحظه خروج از آن شهر پیدا کنید. این گردشگری هوشمند است – آینده گردشگری.

گردشگری از طریق کمک به اقتصاد شهری، اشتغال و فرصت‌های کاری خصوصاً در بخش خرده فروشی و رستوران‌ها برای شهرها سودمند است. گردشگری هوشمند با روش‌های جدید اینترنت اشیا (IoT) از جهات مختلفی قابل افزایش است. این روش‌ها عبارتند از:

  • بلیط فروشی هوشمند
  • خدمات امنیتی هوشمند
  • خدمات حمل و نقل پیشرفته
  • واقعیت مجازی
  • خدمات زبانی
  • ربات‌های شهر هوشمند برای راهنمایی گردشگران
    …و موارد بیشتر!

در اینجا لیستی از برخی نوآوری‌های فعلی با محوریت گردشگری هوشمند که در حال انجام است، ارائه شده است.

۱- گردشگری هوشمند: مدیریت جمعیت (Crowd Management)

مدیریت جمعیت با اینترنت اشیاء متحول می‌شود. قبل از استفاده گسترده از تلفن‌های هوشمند، جمعیت با استفاده از دوربین مدار بسته و تشخیص چهره انسان اداره می‌شدند. این روش‌ها به نیروهای انسانی در آن طرف صفحه نمایش نیاز دارند تا به طور دستی جریان مردم را مدیریت کنند یا از حرکت جمعیت در مواقع اضطراری جلوگیری کنند.

گردشگری هوشمند تا حدودی توسط رویدادهای بزرگ همچون کنسرت، رویدادهای ورزشی، نمایش‌های مد و فشن و غیره هدایت می‌شود. مدیریت هوشمند جمعیت روشی عالی است که گردشگری شهر هوشمند از IoT برای ساده‌تر کردن خدمات ارائه شده بهره می‌برد. . از همین فناوری‌ها می توان برای کمک به جابجایی افراد در جایی که نیاز به این خدمت دارند، استفاده کرد تا خدمات را بر اساس رفتار خود آن‌ها برنامه‌ریزی کنند و حتی تبلیغات مشاغل را به جایی هدایت کنید که جمعیت در یک زمان قابل پیش‌بینی قرار بگیرند.

 

Crowd management

Crowd management

گردشگری هوشمند تحت تأثیر رویدادهای ورزشی و تفریحی که از بازارهای کلیدی برای فناوری های مدیریت جمعیت هستند، قرار دارد. هزاران نفر معمولاً در این رویدادها شرکت می‌کنند. اگرچه انواع رویدادها متفاوت است، اما فناوری گردشگری هوشمند یکنواخت و قابل انتقال است. مدیران رویداد می‌خواهند با خیال راحت جمعیت را مدیریت کرده و درآمد حاصل از رویداد را به حداکثر برسانند. گردشگری هوشمند بر پایه فناوری فناوری اطلاعات و استفاده از اینترنت اشیاء (IoT) می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را درمورد محل زندگی افراد، نحوه حرکت و نحوه ورود یا خروج از محل رویداد به مدیران رویداد ارائه دهد.

نمونه‌ای از فناوری گردشگری هوشمند برای مدیریت جمعیت

نمونه‌ای از فناوری گردشگری هوشمند که برای مدیریت جمعیت استفاده می‌شود، شرکت مخابراتی Orange در کشور بلژیک است.

آنها می‌توانند یک آمار واقعی و لحظه‌ای از تمام تلفن‌های هوشمند متصل به شبکه را در یک منطقه معین فراهم کنند. داشبورد نظارت بر جمعیت، داده‌ها را نمایش می‌دهد. این امر به دولت اجازه می‌دهد تا مردم (ناشناس) را در جایی که در آن حضور دارند نظارت کند. این فناوری در حین رویدادهای بزرگ در شهر، مانند Tour de France یا Tall Ships Races استفاده می‌شود تا تجربه‌ای لذت بخش را به بازدید کنندگان ارائه دهد.

۲- گردشگری هوشمند: واقعیت افزوده

روش جالب دیگری که شهرها از اینترنت اشیاء (IoT) استفاده می‌کنند، درگیر کردن گردشگران با خود شهر است تا تجربه آنها به یاد ماندنی و لذت بخش باشد.

نمونه‌ای از فناوری گردشگری هوشمند برای واقعیت افزوده

  • فلورانس ایتالیا

نمایشگاه Museo dell’Opera del Duomo در فلورانس ایتالیا یک نمایشگاه کاملاً تعاملی دارد. بازدید کنندگان وقتی با استفاده از Wi-Fi رایگان وارد موزه می‌شوند، یک برنامه را دانلود می‌کنند. سپس، آنها می‌توانند با جنبه‌های مختلف موزه در تعامل باشند. این برنامه دارای یک موزه مجازی در تلفن‌های کاربران است و پاسخگوی نیازهای بازدید کنندگان به صورت لحظه‌ای و مجازی است.

این برنامه همچنین به بازدیدکنندگان از شهر فلورانس اجازه می‌دهد تا در عمق بسیار زیاد Ghiberti’s Gates of Paradise and the Mosaics of the Baptistery in Piazza del Duomo را کشف کنند. هنگامی که بازدیدکنندگان به صورت حضوری در آنجا حضور پیدا می‌کنند، این کار ساده‌ای نیست. جنبه‌ای از گردشگری هوشمند، آوردن بناهای تاریخی به تلفن بازدیدکنندگان است. این به معنای جایگزین کردن بازدید از آثار واقعی نیست، بلکه بیشتر برای افزایش تجربه است.

 

augmented reality

augmented reality

  • ویمار آلمان

شهر ویمار آلمان (Weimar) نمونه دیگری از گردشگری هوشمند از طریق استفاده ترکیبی از اینترنت اشیاء (IoT) و واقعیت افزوده است. با استفاده از یک اپلیکیشن نقشه، گردشگران می‌توانند نشانه‌های مهمی را پیدا کنند و هنگامی که دوربین خود را روی نقطه مورد نظر می‌گیرند، در حالی که به صفحه نگاه می‌کنند، می‌توانند عکس‌های تاریخی را که روی صحنه فعلی قرار گرفته است مشاهده کنند.

گردشگری هوشمند: آینده

مدیریت جمعیت و تجربیات واقعیت افزوده فقط دو مورد از هزاران راه هستند که گردشگری هوشمند را محقق می‌کنند که در آینده به سرعت پیشرفت خواهد کرد. سفر از طریق اینترنت اشیاء (IoT) و گردشگری هوشمند آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر خواهد شد.

منبع