کاربرد واقعیت افزوده در ورزش

ساده‌ترین نمونه واقعیت افزوده را می‌توان در برنامه‌های ورزشی تلویزیونی مشاهده نمود. برای مثال، نمایش نتیجه مسابقات فوتبال در دایره مرکز زمین، یا در زمان پخش مسابقات شنا در تلویزیون، نمایش شماره خط هر شناگر و نمایش رکورد در پشت هر شناگر (که امکان مقایسه شناگران را به بینندگان مسابقه می‌دهد) نمونه‌هایی عادی از کاربرد این سیستم است.

کاربرد واقعیت افزوده در بازی‌های ویدئویی دستی

بوسیله «کارت واقعیت افزوده»برای نینتندو ۳دی‌اس و پلی‌استیشن ویتا با استفاده از دوربین مخصوص،می‌توان بازی کرد.

کاربرد واقعیت افزوده در نرم‌افزارهای کاربردی

با توجه به گسترش سریع موبایل‌های هوشمند (Smart Phones) به عنوان اصلی‌ترین سخت‌افزارها برای واقعیت افزوده می‌توان به گسترش روزافزون نرم‌افزارهای کاربردی در حوزه‌های مختلف اشاره کرد.

کاربرد واقعیت افزوده در آموزش

استفاده از واقعیت افزوده در آموزش و پرورش در چند دهه اخیر پیشرفت چشم‌گیری داشته‌است و از طرفی با افزایش سطح استفاده از وسایل همراه در این زمینه، بهره‌برداری از این تکنولوژی به شدت رو به رشد می‌باشد. به‌طور معمول نیازهای اولیه نرم‌افزارهای واقعیت افزوده عبارتند از یک پردازشگر، نمایشگر خاص، سیستم ردیابی و سخت‌افزار و نرم‌افزارهایی که مورد نیاز می‌باشد. از این تکنولوژی می‌توان در سطوح مختلف آموزشی از تحصیلات ابتدایی و متوسطه که به آن‌ها اصطلاحاً K-12 گفته می‌شود، گرفته تا تحصیلات سطح بالای دانشگاهی استفاده نمود.

کاربرد واقعیت افزوده در آموزش سطوح پایین تحصیلی

یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین استفاده‌هایی که از این تکنولوژی می‌شود در کتاب‌های واقعیت افزوده است. اصطلاحاً به این گونه کتاب‌ها، جادویی گفته می‌شود. این کتاب‌ها شباهت زیادی به کتاب‌های معمولی دارند با این تفاوت که کاربر با استفاده از عینک‌های مخصوص واقعیت افزوده هنگام مشاهده صفحات کتاب، اشکال سه بعدی دیجیتالی که بیرون از کتاب ایجاد شده‌اند را نیز می‌بیند.

این کتاب‌ها در واقع مدل دیجیتالی کتاب‌های برجسته مرسوم هستند که به کاربر امکان مشاهده اشکال سه بعدی را در هر زاویه و جهتی می‌دهند، همچنین از این کتاب‌ها می‌توان به صورت اشتراکی استفاده نمود به این صورت که دو کاربر دید یکسان و یا متفاوتی را از یک صفحه کتاب داشته باشند و از این جهت بسیار کارآمد و مفید می‌باشند.

کاربرد واقعیت افزوده در آموزش سطوح بالا و دانشگاهی

یکی از مهم‌ترین کارهایی که در زمینه آموزش در سطوح بالای دانشگاهی صورت گرفته ‌است، راه اندازی آزمایشگاه‌های راه دور مجازی با استفاده از تکنولوژی واقعیت افزوده می‌باشد. طی سالیان گذشته فعالیت‌های زیادی در زمینه آزمایشگاه‌های راه دور به صورت مجازی و الکترونیکی صورت گرفته ‌است، که اغلب در رشته مهندسی برق و الکترونیک کاربرد داشته ‌است، اما این روش‌ها علاوه بر مزایای زیاد، معایبی نیز به همراه دارند که از جمله آن‌ها اینکه در روش مجازی سازی، کاربران از آنجایی که به صورت واقعی با ابزارها و وسایل آزمایش در تعامل نمی‌باشند، در نتیجه نمی‌توانند تجربه کافی حاصل از آزمایش را بدست آورند. از طرفی این شیوه آموزشی در بسیاری از حوزه‌های آزمایشگاهی کارایی لازم را ندارد، به عنوان مثال در صورتی که آزمایشگاه شیمی به صورت مجازی و راه دور برگزار گردد، نتیجه بخش نخواهد بود.

از این رو در این حوزه استفاده از قابلیت‌های واقعیت افزوده که فراتر از روش‌های مجازی مرسوم می‌باشد، می‌تواند تأثیرگزارتر باشد. از این جهت که با استفاده از این تکنولوژی، فهم مطالب و نتایج حاصل از آزمایشات در کیفیتی برابر و یا بیشتر از حالتی که در آزمایشگاه‌های واقعی صورت می‌گیرد، خواهد بود و از طرفی حل مسائل پیچیده به راحتی صورت می‌گیرد. نرم‌افزاری که بدین منظور طراحی شده‌است ARRL4 نام دارد که در کامپیوتر کاربر اجرا شده و از طریق ارتباط TCP/IP به شبکه آزمایشگاه مورد نظر متصل شده و شروع به کار می‌نماید. این برنامه، در واقع با استفاده از دوربین‌های ویژه که در محل اصلی نمایشگاه واقع شده‌اند، و همچنین افزودن المان‌های مجازی و دیجیتال به آن‌ها با استفاده از واقعیت افزوده، به کاربر امکان تعامل با وسایل آزمایشگاهی و در نهایت مشاهده نتیجه کار خود را می‌دهد. استفاده از این شیوه آموزشی، امروزه علاوه بر رشته‌های مهندسی، در تدریس دروسی همچون تاریخ و جغرافیا نیز کاربرد دارد.

کاربرد واقعیت افزوده در اتوموبیل

در حال حاضر بسیاری از اتومبیل‌ها به نمایشگرهای به اصطلاح «همه کاره» مجهز هستند که سرعت خودرو، مسیرهای جی پی اس و سایر اطلاعات مربوطه را در اختیار راننده قرار می‌دهند. عینک‌های واقعیت افزوده می توانند وظیفه نمایش این اطلاعات را به شکلی بهتر بر عهده بگیرند، به طوری که راننده با نگاه کردن به هر سمتی قادر به مشاهده این اطلاعات خواهد بود.

عینک‌های مبتنی بر تکنولوژی واقعیت افزوده می‌توانند تمامی اطلاعات مورد نیاز راننده را در حالی که او تمام تمرکز خود را معطوف به عابرین پیاده و سایر وسایل نقلیه کرده است، در اختیارش قرار دهد.

واقعیت افزوده همچنین می‌تواند با سیستم الکترونیک و سنسورهای خودرو ارتباط برقرار کرده تا میزان سوخت مصرفی، سرعت و فاصله ترمز را به راننده نشان دهد. این سیستم همچنین می‌تواند نقاط مورد نظر شما، مانند ایستگاه‌های گاز را به صورت سه بعدی برای شما نشانه گذاری کند تا اینکه به راحتی آن ها را پیدا کنید. واقعیت افزوده همچنین می تواند از طریق اینترنت بی سیم وضعیت جوی آب و هوا و ترافیک شهری را رصد کند، موزیک پلیر شما را تحت کنترل در آورد و به شما کمک کند تا حین رانندگی در شب دید بهتری نسبت به جاده داشته باشید.

کاربرد واقعیت افزوده در پزشكي

استفاده از تكنولوژي واقعيت افزوده در پزشكي بسيار حائز اهميت و موثر مي باشد، به طوريكه از اين ابزارها مي توان هم در زمينه آموزش پزشكان و يا دانشجويان و هم به عنوان ابزار كمكي در اتاق عمل استفاده كرد. برتري اين تكنولوژي نسبت به روش هاي سنتي از اين جهت است كه سبب بالا رفتن دقت و تمركز بيشتر پزشك در حين عمليات مي شود، زيرا در بسياري از مواقع شكاف مورد نياز بر روي بدن جهت انجام عمليات بايستي كوچك باشد و با استفاده از ابزارهاي واقعيت افزوده در اين شرايط مي توان دقت عمل را تا حد زيادي افزايش داد. در واقع اين ابزارها در تمامي مراحل قبل، بعد و در حين عمل به كمك پزشك مي آيند. به عنوان مثال مي توان از اين تكنولوژي به صورت تركيبي با حس لامسه استفاده كرد، به طوريكه به كمك آن پزشك بتواند مكان دقيق يك تومور مغزي و يا دردي كه بيمار از آن رنج مي برد را تشخيص دهد، كه بسيار كمك كننده خواهد بود و خطاي ممكن در عمليات را تا حد زيادي كاهش مي دهد. همچنين با استفاده از اشعه X اين امكان به پزشك داده مي شود تا به راحتي به اعضاي دروني بيمار دسترسي داشته و راجع به درمان وي تصميم گيري نمايد.

کاربرد واقعیت افزوده در معماري و ساخت 

در اين زمينه نيز از واقعيت افزوده استفاده‌هاي متعددي مي شود كه تاثير بسزايي در كاهش هزينه‌ها و صرفه جويي در زمان دارد. به عنوان مثال براي مشاهده حالت اوليه يك بناي تاريخي كه در حال حاضر مخروبه مي‌باشد، مي توان از اين برنامه‌ها بهره برد. همچنين جهت پيشبيني و تصويرسازي يك بنا كه هنوز ساخته نشده است نيز مي‌توان از اين تكنولوژي بهره برد. روش كار اين گونه برنامه‌ها به اين صورت است كه با استفاده از ابزارهاي مكان‌يابي و حسگرهاي خاص، مكان دقيق كاربر مشخص مي‌گردد و برنامه از ديد كاربر اشكال ديجيتالي مربوط به بناي اوليه را به تصوير واقعي مي‌افزايد.

کاربرد واقعیت افزوده در عمليات نظامي هوايي  

در گذشته در هليكوپترهاي نظامي براي بدست آوردن مختصات و مشخصات مكان‌هاي مختلف منطقه نظامي از ابزارهايي به نام نمايشگر بالاي سر استفاده مي‌گرديد كه در برخي شرايط خاص كه دامنه ديد كم مي‌شد، كارايي لازم براي شناسايي نقاط مختلف را نداشتند. ابزار واقعيت افزوده مطرحي كه امروزه در اين زمينه از آن استفاده مي گردد نمايشگر برروي سر مي‌باشد كه شباهت زيادي به ابزار مرسوم در اين زمينه دارد و با استفاده از اين تكنولوژي دقت و كارايي را در عمليات نظامي به شدت افزايش مي‌دهد.

کاربرد واقعیت افزوده در همراه سفر 

از واقعيت افزوده به عنوان يك ابزار راهنما وكمكي در سفر نيز استفاده مي‌گردد. درواقع در اين گونه نرم‌افزارها هدف، راهبري و مكان يابي كاربر بر اساس نياز وي و با توجه به مكان كنوني او مي‌باشد. واقعيت افزوده مبتني بر مكان يكي از مهم ترين انواع واقعيت افزوده است كه در اين زمينه كاربرد دارد. به عنوان مثالي از اين گونه نرم افزارها مي‌توان به wikitude اشاره كرد كه  اطلاعاتي را در رابطه با مكان‌هاي ديدني، رستوران‌ها و … در اختيار كاربر قرار مي‌دهد. همچنين راهنمايان تورهاي مسافرتي نيز مي‌توانند از واقعيت افزوده براي جلب نظر توريست‌ها استفاده كنند، به اين صورت كه با استفاده از نرم‌افزارهاي مربوطه حالت اوليه بناهايي كه تخريب و يا به مرور زمان نابود شده‌اند را به علاقه مندان نشان دهند و اطلاعات آن‌ها را تكميل نمايند.

منابع

  • www.wikipedia.org
  • www.click.ir
  • www.artahub.ir